Pilot olmaq əksər insanlar tərəfindən dünyanın ən prestijli peşələrindən biri hesab olunur. Amma Pilot olmaq üçün bir çox sınaq və mərhələlərdən keçmək lazımdır.
Bəs, kimdir pilot?
SİA mövzu ilə bağlı araşdırma aparıb.
Qısaca olaraq deyə bilərik ki, pilotlar hava nəqliyyatında çalışan qəhrəman insanlardır. Pilotların ümumi vəzifəsi təyyarələri idarə etməkdir. Sərnişin və yük daşımaları, hərbi və ya şəxsi məqsədlər üçün istifadə olunan təyyarələrə nəzarət etmək üçün pilot lisenziyanız olmalıdır.
Dünyanın ən stresli və çətin peşələrindən biri olan pilot peşəsində sizdən bir çox parametrləri nəzərə alaraq işinizi görməniz istənilir. Pilotların uçuşdan əvvəl, uçuş zamanı və uçuşdan sonra yerinə yetirməli olduğu bəzi öhdəliklər var.
- Marşrut, hava şəraiti və sərnişinlərin təhlükəsizliyi haqqında bütün məlumatlara sahib olmaq.
- Uçuşdan əvvəl qalxacaq yüksəkliyin, izlənəcək marşrutun və yanacaq hesablamalarının hazırlanması.
- Yanacaq səviyyəsinin qənaət və təhlükəsizlik baxımından balanslı saxlanması.
- Təyyarənin bütün təhlükəsizlik sistemlərinin düzgün işləməsini təmin etmək.
- Uçuş zamanı yaranan problemlər və geribildirimlərlə bağlı kabin heyəti ilə müntəzəm əlaqə saxlamaq.
- Uçuşdan əvvəl, uçuş və eniş zamanı hava hərəkətinə nəzarət qrupları ilə əlaqə saxlamaq.
- Təyyarənin performansı, hava şəraitinin uçuşa və hava hərəkətinə təsiri ilə bağlı mütəmadi olaraq zəruri yoxlamalar aparmaq.
- Səfərin sonunda uçuşla bağlı məlumat və problemlərdən ibarət hesabat hazırlamaq.
Pilot olmaq üçün nə tələb olunur?
Pilot olmaq üçün insanda bir çox keyfiyyətlər tələb olunur. Pilotlardan psixi xüsusiyyətlərlə yanaşı bəzi sağlamlıq bacarıqları da gözlənilir. Pilot olmaq üçün müəyyən bir boy-çəki limitinin altında və ya ondan yuxarı olmalısınız. Eyni zamanda, göz qüsurları və müəyyən dərəcədə əlillik pilot olmanıza mane ola bilər.
- Yüksək səviyyəli məkan şüuru və əl-göz koordinasiyası bacarıqları
- Yaxşı ünsiyyət qurmaq bacarığı
- Komanda işində uğurlu olmaq
- Kabin heyətini və sərnişinləri aydın əmrlərlə idarə edə bilən liderlik keyfiyyətlərinə malik olmaq
- Ən çətin vəziyyətlərdə tez və dəqiq qərar qəbul etmək bacarığı
- Güclü stress altında sakit qalmaq
- Böyük qərarlar qəbul etməkdə yüksək nizam-intizam və özünə inamın olması.
Peşəkar pilota işində uğur qazandıran amil nədir?
Uğurlu pilot olmaq müəyyən bacarıqların birləşməsini tələb edir. Bu bacarıqlar həmişə riyaziyyat və ya texniki fənlərlə əlaqəli olmamalıdır. Bu işi görmək üçün həm də yaradıcı düşünməyi, stress altında işləməyi və belə böyük bir məsuliyyəti zehni olaraq qəbul etməyi bacarmalısan.
Pilotlardan təkcə liderlik keyfiyyətləri tələb olunmur. Onların komandanın bir hissəsi kimi ünsiyyət qurması və yaxşı işləməsi də gözlənilir.
Peşəkar pilot olmaq üçün sizə lazım olan 10 ən məşhur xüsusiyyət bunlardır:
Açıq Ünsiyyət
Aydın ünsiyyət bacarıqları demək olar ki, hər hansı bir işdə faydalı olsa da, pilotlar üçün həqiqətən vacibdir. Əslində, səhv və ya natamam pilot-nəzarətçi əlaqəsi uçuş insidentlərinin və ya qəzalarının təxminən 80 faizinin səbəbidir.
Həm uçuş, həm də eniş təhlükəsizliyini təmin etmək üçün radar vektorları, hava, yol hərəkəti haqqında məlumat və ya fövqəladə hallar üzrə məsləhətlər kimi dəqiq ATC təlimatlarının düzgün şəkildə çatdırılması vacibdir. Bundan əlavə, pilotlar arasında kokpitdə ünsiyyət də eyni dərəcədə vacibdir.
Situasiya məlumatlılığı
Situasiya məlumatlılığı, uçarkən, idarə edərkən və təyyarəyə qulluq edərkən baş verən hər şeyi qiymətləndirmək deməkdir. Pilotlar öz təyyarələrinin mövqeyi, uçuş şəraiti, konfiqurasiya və enerji vəziyyəti və təhlükəsizliyə təsir edə biləcək digər amillərdən əqli olaraq xəbərdar olmağı öyrənməlidirlər. Qeyri-adekvat situasiya məlumatlılığı idarə olunan uçuş təsiri, idarəetmənin itirilməsi, hava məkanının pozulması, hündürlüyün itirilməsi və ya əlverişsiz hava şəraiti ilə nəticələnə bilər.
Komanda şəklində işləmək bacarığı
Açıq ünsiyyət və komandada işləmək bacarıqları bütövlükdə nəzərdən keçirilməli olsa da, pilotlar üçün “komanda işi” bölməsi o qədər mühüm mövzudur ki, bu siyahıda onun ayrıca qeyd edilməsinə ehtiyac var.
Pilotların və kabin heyətinin komanda kimi yaxşı işləməsi niyə bu qədər vacibdir?
Aviasiya sahəsində aparılan araşdırmalar göstərir ki, qəzaların əhəmiyyətli bir hissəsi ekipaj üzvlərinin komanda şəklində deyil, fərdi şəkildə işləməsi nəticəsində baş verir.
Pilotlar həmişə digər pilotlar, hava hərəkəti dispetçerləri və uçuş bələdçiləri ilə sıx əməkdaşlıq etməlidirlər. Onlar hərəkətləri əlaqələndirməyi və dürüst və açıq rəy bildirməyi bacarmalıdırlar.
Komanda daxilində kommunikasiya və qarşılıqlı yoxlama işi həmişə uçuş təhlükəsizliyinə müsbət təsir göstərmiş, hava yolu sənayesini yüksək riskli sənayelərdən ən təhlükəsizə çevirmişdir.
Qətiyyətlilik və sürətli düşünmə qabiliyyəti
Vaxt və resursların idarə edilməsi, eləcə də turbulentlik kimi digər aktual amillər pilotlar üçün qərar qəbul etməyi çətinləşdirə bilər.
Pilotlar maneələrlə və ya fövqəladə hallarla qarşılaşdıqda, vəziyyəti aradan qaldırmaq üçün riayət etmək üçün xüsusi prosedurları olan yoxlama siyahısından istifadə edirlər. Bununla belə, fövqəladə vəziyyətə nəzarət vərəqəsinin bütün bölmələrində pilotun görməli olduğu bütün tədbirlər aydın şəkildə göstərilmir.
Pilotlar səhv qərarın ölümcül nəticə ilə nəticələnə biləcəyini bilsələr də, hər zaman sakit olmalıdırlar. Pilotlar nəinki ardıcıl olaraq düzgün qərar qəbul edir, həm də qərarlarını tez yerinə yetirməlidirlər. Çox vaxt tək bir həqiqət yoxdur. Kapitan həmin vaxt konkret vəziyyət üçün mümkün olan ən təhlükəsiz qərarları qəbul etməlidir.
Stres altında sakit qalmaq bacarığı
Həyata keçirmək üçün illərlə təcrübə tələb edəcək sadə qayda: Stres olmayın!
Panikdən qaçmaq üçün biz tez-tez öz şəxsiyyət xüsusiyyətlərimizi dəyişdirməyi və ya bastırmağı seçirik. Panik olduğumuz zaman zehnimiz mühakimələrimizi bulandırır. Rasional qərarlar çətinləşir və nəticədə zəif mühakimə və ya qərarsızlıq pilot kimi fəaliyyətimizə mənfi təsir göstərir.
Təlimlərdə pilotlara sakit qalmaq və anomaliya və ya fövqəladə hallarla mübarizə aparmaq üçün öyrədilir. Uçuş təlimi tələbə pilotları təzyiq altında düzgün qərarlar qəbul etmək və tapşırıqları/yoxlama siyahılarını yerinə yetirmək üçün kifayət qədər sakit və inamlı buraxan intensiv təlimdir.
Özünə inam, münasibət, özünə intizam
Bir çox pilot zamanla utancaq tələbə pilotlardan özünə inamlı təcrübəli pilotlara çevrilir. Buna görə də pilotlar özlərini nəzarətdə saxlamağa çalışmalıdırlar.
Bir pilot olaraq, öz qabiliyyətlərinizə arxayın olmalı və qarşılaşa biləcəyiniz mümkün çətinliklərə baxmayaraq, mümkün olan ən təhlükəsiz şəkildə uçmağa tam sadiq olmalısınız.
Rəhbərlik
Liderlik həm təbii keyfiyyətdir, həm də öyrənilmiş bacarıqlar toplusudur. Pilotlar həm effektiv liderliyin elementlərini, həm də zəif rəhbərliyin nəticələrini başa düşməlidirlər.
Liderliyə nail olmaq üçün pilotlar hər zaman düzgün prosedurların mövcud olmasını təmin etmək üçün SOP və CRM-dən istifadə edərək kokpiti effektiv şəkildə idarə etməlidirlər. Səhv riskini minimuma endirmək və yarana biləcək gözlənilməz təhlükələrlə mübarizə aparmaq üçün uçuş zamanı bunlara əməl edilməlidir.
Ticarət uçuşlarında adətən ikidən çox pilot və bir və ya daha çox kabin heyəti olur. Ancaq təyyarələrin yalnız bir lideri ola bilər: kapitan. Buna görə də pilotlar üçün təhlükəsizlik və rola bağlılıq və ehtiras atmosferi yaratmaqla uçuşun tonunu təyin etmələri vacibdir. O, istənilən böhranda cəsarətlə ekipajı uğura aparmalıdır.
Daha önəmlisi, liderlik hörmətdən asılıdır. Komanda liderlərinin qərarının onların təhlükəsizlik və uğur şanslarını artırdığını müşahidə etsələr (instinktiv olaraq) əmrlərə hörmət edəcək və onlara əməl edəcəklər. Bu təbii olaraq zamanla olur.
Texniki məlumatları anlamaq bacarığı
Pilotlar təyyarələrinin necə işlədiyini başa düşməlidirlər. Pilotun yerinə yetirdiyi bir sıra prosedurlar və texniki tapşırıqlar var. Pilotlar bu prosedurları və tapşırıqları yerinə yetirmək üçün səlahiyyətli olmalıdırlar.
Hər uçuşdan əvvəl və sonra təyyarənin ümumi vəziyyətinin yoxlanılması
Uçuş planlarını hava hərəkətinə nəzarətə təqdim etməzdən əvvəl kifayət qədər yanacaq tədarükünün və hava şəraitinin məqbul olmasını təmin etmək.
Təyyarənin sabit və çəki limitinin altında olduğundan əmin olun.
Təyyarənin radio sistemindən istifadə edərək hava hərəkətinin idarə edilməsi ilə əlaqə.
Təyyarənin planlaşdırılmış marşrut üzrə istismarı, o cümlədən qalxma və enmə.
Uçuş zamanı mühərriklərin, yanacaq sərfiyyatının və digər sistemlərin monitorinqi.
Hava hadisələri və fövqəladə hallar kimi dəyişən şərtlər əsasında müvafiq qərarlar qəbul etmək. (məsələn, mühərrik nasazlığı)
Kokpit alətləri və vizual istinadlardan istifadə edərək təyyarənin uçması.
Və enişdən sonra uçuşu və təyyarənin vəziyyətini sənədləşdirən qeydlərin doldurulması.
Riyaziyyat Bilikləri və yaradıcılıq bacarıqlarının birgə mövcudluğu
Pilot sadəcə rəqəmsal düşünən və ya yaradıcı insan ola bilməz. Uçuş hər iki sahədə yaxşı olmağı tələb edir.
Pilotlar təyyarənin ədədi dəyərlərini və hədlərini bilməli və onlar üzərində tez zehni arifmetik hesablamalar apara bilməlidirlər. Amma bu o demək deyil ki, hesablamalar çətindir. Əslində, çox vaxt bu, əsas toplama və çıxmadır. Həqiqətən tələb olunan dəqiqlik və sürətdir.
Riyaziyyatdan başqa, pilotlar prosedurları və yoxlama siyahılarını, onlardan necə düzgün istifadə etməyi və bu siyahılardan nə vaxt çıxmağı bilməlidirlər.
Qaydaları nə vaxt pozacağını bilmək
9-cu maddədə qeyd edildiyi kimi, pilotlar qaydaları nə vaxt pozacaqlarını bilməlidirlər.
Pilotlar tənzimləyicilər və digər orqanlar tərəfindən tənzimlənən ciddi qaydalara malikdirlər.
Bunlardan başqa qaydalar da var, məsələn;
Təyyarə istehsalçısı tərəfindən dərc edilən qaydalar. Bunlar qaydalara əməl edilmədikdə öldürülə biləcək “təkliflər”dir.
Şirkət tərəfindən müəyyən edilmiş qaydalar. Məsələn, müəyyən şirkət siyasəti və prosedurları.
Bütün bu qaydalar uçuş təhlükəsizliyini təşviq etməkdir. Bəs fövqəladə vəziyyətdə nə baş verir?
Müntəzəm olaraq aşağı səviyyələrdə uçan pilotlar körpülər, ağaclar, ötürücü qüllələr, elektrik xətləri və digər təhlükəli maneələrlə üzləşirlər.
Qaydalara riayət etmək ideal olsa da, qaydaları pozmaq bəzən daha yaxşı seçim ola bilər. Məsələn, fövqəladə vəziyyət tələb olunduqda pilot ATC rəsmiləşdirilməsinə və ya şirkət protokoluna məhəl qoymadan uçuş təhlükəsizliyini təmin etmək istəyə bilər.
Ayşən Vəli
Bütün xəbərlər Facebook səhifəmizdə