Fransa tənəzzülə gedir, səbəb indiki prezidentin yarıtmaz siyasətidir
Uzun illərdir ziddiyyətli olan Fransa və Almaniya indi münasibətlərini yaxşılaşdırıb. Makron və Almaniyanın yeni federal kansleri Merz nə az, nə çox “bal ayı” yaşayırlar, deyə bilərik. Bununla belə, “Politiko” nəşri yazır ki, bunun nə qədər davam edəcəyi məlum deyil - hər şey əsas siyasi məsələlərdə ölkələrin mövqelərindən asılı olacaq. Bu fransız-alman cütlüyü (fransızlar onları belə adlandırır) və ya lokomotiv (almanlar onları belə adlandırırlar) nadir hallarda belə yekdillik və mövqelərin ümumiliyini hiss edirdilər. Fransa və Almaniya rəsmiləri yeni kansler Fridrix Merzlə Fransa prezidenti Emmanuel Makron arasında münasibətlərin artıq nə qədər yaxın olduğundan danışırlar. Ortaya çıxan konsensusun əlaməti olaraq Merz mayın 7-də baş tutacaq ilk xarici səfərinin yeri olaraq Parisi seçib.
Adının çəkilməsini istəməyən fransalı diplomatlardan biri “Ümid edirik ki, avrofil Makron nəhayət Almaniyada hisslərinə cavab verəcək birini tapacaq”, deyib. Bəs bu “bal ayı” nə qədər davam edəcək? Hər şey əsas siyasi məsələlərdə iki liderin mövqelərindən asılı olacaq. Aşağıda Merz və Makronun razılaşdığı və razılaşmadığı sahələrin təhlili verilmişdir.
Fransada Merzin borc əyləcini tərk etmək və müdafiəyə böyük sərmayə qoymaq qərarı sevinclə qarşılanıb. Macron illərdir ki, Avropanın müdafiəsinə investisiyaların artırılmasına çağırış edərək baraban çalırdı və Berlin nəhayət cavab verdi. ABŞ prezidenti Donald Trampın Avropaya tariflər tətbiq etmək qərarı, həmçinin NATO-nun Ukraynaya sadiqliyi və dəstəyi ilə bağlı qarışıq siqnalları Merz və Makron arasında yaxınlaşmanı daha da aktual edir. Hər iki lider öz silahlı qüvvələrinin və hərbi sənayenin daha sıx inteqrasiyasına ehtiyac olduğunu görür. Bu isə yeni layihələrin yaranmasına səbəb ola bilər.
Parislə münasibətləri yaxından izləyən Merz Xristian Demokrat İttifaqının qanunvericisi Roland Teis, "Almaniya və Fransa arasında silah məsələlərində strateji fikir ayrılıqları, ən azı gələcək layihələr üçün yavaş-yavaş aradan qalxmağa başlayacaq", deyə şərh edib. Fransa və Almaniya artıq FCAS döyüş təyyarəsi və yeni nəsil tank kimi bir neçə birgə layihələrdə əməkdaşlıq edirlər, baxmayaraq ki, hər ikisi ciddi problemlərlə üzləşirlər. Ancaq sürtünmə nöqtələri də var. Fransa qıcıqlanır ki, Almaniya kansleri Olaf Şolz vaxtından əvvəl Amerika və İsrailin hava hücumundan müdafiə texnologiyalarına sərmayə qoydu, eyni zamanda Avropa variantlarını rədd etdi.
Transatlantik əlaqələr
Almaniyanın geosiyasi məsələlərdə Birləşmiş Ştatlara qarşı davamlı mötəbər münasibəti Makronu daim qıcıqlandırır, çünki onun Avropa İttifaqı ilə bağlı möhtəşəm planları Berlində az rezonans doğurur. Fransız-Alman duetinin bütün söhbətlərinə baxmayaraq, Paris həmişə bunun daha çox üçtərəfli tanqo olduğunu bilirdi, Berlin həmişə Vaşinqtondan gələn siqnalları dinləyirdi. Avropadan üz döndərməyə başlayan prezident Donald Trampın qayıdışı ilə hər şey dəyişib.
Merzin mühafizəkar CDU-nun növbədənkənar seçkilərdə qalib gəldiyi fevral axşamı, transatlantizmin bu qatı tərəfdarı Avropanı “ABŞ-dan müstəqilliyə nail olmağa” çağırdı. Bu, böyük nisbətdə dəyişiklik idi və Fransada çoxlu tərəfdarlar tapdı. Merzin CDU ilə koalisiyaya girən sol mərkəzçi Sosial Demokratlar Partiyasından Almaniya deputatı Nils Schmid, bu addımın həm CDU, həm də lideri üçün heyrətamiz 180 dərəcə dönüş olduğunu söylədi. De Qollun irsinə sadiq qalan Fransa Qərb dünyasının ən böyük fövqəldövlətindən həmişə ehtiyatlı olub, ondan hədsiz dərəcədə asılı olmaq istəməyib. Makron Tramp və onun sələfi Co Baydenlə yaxın münasibətlər qurub, lakin Fransa prezidenti həmişə təkid edib ki, Avropa daha çox Fransaya bənzəsin və onun xətti ilə strateji muxtariyyət əldə etsin.
Merzin gəlişi ilə bu məqsəd həmişəkindən daha yaxındır. Merz və Makron telekommunikasiya və texnologiya kimi sektorlarda “Avropa çempionları” yaratmağı asanlaşdıraraq, büruzəsizliyi azaltmaq və rəqabət qaydalarını dəyişdirmək üçün Brüsselə birgə təsir etmək niyyətindədirlər.
Enerji
Enerji məsələsi uzun müddət Fransa və Almaniya arasında maneə olub. Avropa Ukraynada silahlı münaqişə başlayandan bəri enerji qiymətlərini aşağı salmağa çalışdığı üçün Şolz və Makron müntəzəm olaraq subsidiyalar üzərində qılınc atıblar. Fransa illərdir nüvə enerjisinin karbon neytral olduğunu və buna görə də yaşıl enerji üçün nəzərdə tutulan Aİ subsidiyalarını alması lazım olduğunu iddia edir. Berlin nüvə enerjisinə bu cür dəstəyin Almaniyanın günəş və külək enerjisini daha az cəlbedici edəcəyindən qorxurdu. Merz tam razılaşmır, lakin bərpa olunan enerji onun prioritetləri siyahısından çox uzaqdır. Bu da Fransa üçün yaxşı xəbərdir.
Hazırda Beynəlxalq Münasibətlər İnstitutunda çalışan keçmiş fransız diplomatı Paul Maurice "Heç bir blokada olmayacaq" deyib. Bununla belə, Almaniya, Portuqaliya və İspaniya kimi, Fransanın H2Med boru kəmərinin tikintisini dəfələrlə gecikdirməsindən o qədər də sevinmir ki, bu boru kəməri Pireney yarımadasından Fransaya yaşıl hidrogeni nəql edəcək və daha da şimala yanacaq aclığı olan alman sənayelərini təchiz edəcək.
Merkosur ticarət müqaviləsi
AB-nin Latın Amerikası ilə 30 ildən artıqdır danışıqlar apardığı genişmiqyaslı ticarət sazişi uzun müddət Fransa və Almaniya arasında mübahisə mənbəyi olub. Merz Almaniyanın ixracyönümlü iqtisadiyyatına, xüsusən də Vaşinqtonda artan proteksionizm qarşısında yeni bazarlar tapmağa imkan verən ticarət sövdələşmələri vasitəsilə Almaniyanın dayanmış iqtisadiyyatını işə salmağı təklif edib. Merkosur ticarət müqaviləsi kansler siyahısında birinci yerdədir və Merz onun ən qısa zamanda ratifikasiya olunmasını görmək istəyir.
Azad ticarət məsələsində CDU (mühafizəkarlar) və Merz çox israrlı davranırlar, çünki ticarət müharibəsi yaxınlaşır və Almaniya təcili olaraq tərəfdaşlıqlarını diversifikasiya etməlidir. Fransa Merkosur müqaviləsinə qəti şəkildə qarşı çıxır və deyir ki, bu, Latın Amerikası fermerlərinə rəqabət üstünlüyü verəcək, çünki istehsal standartları Avropada daha sərtdir. Makron bununla razılaşarsa, bu, ona siyasi baxımdan baha başa gələcək, çünki belə bir addım fermerləri qəzəbləndirə və onsuz da böyüyən ifrat sağı gücləndirə bilər.
Bununla belə, Fransa hökumətinin münasibətini dəyişə biləcəyinə dair artıq kiçik əlamətlər var. Fransanın ticarət naziri Laurent Saint-Marten Trampın Aİ mallarına tətbiq etdiyi tariflərin Parisə həyəcan siqnalı göndərdiyini və onu ticarət tərəfdaşları siyahısını şaxələndirməyə məcbur etdiyini bildirib. Nazirin sözlərinə görə, qarşı tərəf Fransanı razı salmaq üçün güzəştə gedərsə, Yelisey sarayı MERKOSUR müqaviləsi ilə bağlı mövqeyini dəyişə bilər.
Keçən həftə televiziyaya verdiyi müsahibədə Merz deyib ki, bu gün hətta Emmanuel Makron Merkosur müqaviləsini ratifikasiya etməyə meyllidir. Parisdəki rəsmilər bu cür şərhləri aşağı salmağa çalışırlar, lakin onların Berlinli həmkarları özəl olaraq deyirlər ki, prezident Makron sazişin əleyhinə səs verməyəcəyinə və bunun əvəzinə bitərəf qalacağına işarə edir. Razılaşma ötən il razılaşdırılıb, lakin onun qüvvəyə minməsi üçün Aİ üzv dövlətlərinin ixtisaslı əksəriyyəti və Avropa Parlamentində səs çoxluğu tərəfindən təsdiqlənməlidir.
Bu, Makron üçün asan məsələ deyil və onun istəkləri cavabsız qala bilər. Fransa prezidenti Aİ-yə üzv ölkələrin Avropanın müdafiə sənayesi üçün əlavə pul toplamaq üçün birgə borc alma sxeminə razılıq vermələrini istəyir. Makron həmçinin artan qlobal rəqabət şəraitində qitənin iqtisadiyyatını xilas etmək üçün bütün Avropa üçün strateji sektorlara investisiya “elektrik şoku” tətbiq etməyə çalışır.
Fransa - Avropanın sonuncu xəstəsi
Yeni Merz koalisiya hökumətinin alman bizneslərinə onları dəstəkləmək üçün verəcəyini vəd etdiyi böyük subsidiyalar vahid bazarda təhriflərin qarşısını almaq üçün Aİ-nin birgə borclanma sxeminə dair yeni çağırışları gücləndirir. Aİ bu yay yeni yeddiillik büdcə ilə bağlı danışıqlara başladıqda debatlar daha da güclənə bilər. Lakin Reyn çayının o tayında Makronun çağırışları çətin ki, eşidilsin.
Merz uzun illər ərzində büdcə kəsirini ÜDM-in 0,35%-i ilə məhdudlaşdıran Almaniyanın bədnam borc əyləci qaydasına düzəliş edib, lakin o, çətin ki, borcunu artırsın, çünki onun mühafizəkar müttəfiqləri çox güman ki, onun sakit buraxmayacaqlar. Çünki Fridrix Merz hələ hakimiyyətin cilovunu ələ keçirməyib və onun sorğularının sayı artıq azalmağa başlayıb. O, seçicilərə iqtisadiyyatdakı liberal və mühafizəkar dəyərlərinin əlamətlərini göstərməli olacaq. Beləliklə, Avropa borclanma sxemi fəsadlarla üzləşəcək.
Paris üçün kiçik bir ümid var. Merz hələlik müdafiənin birgə maliyyələşdirilməsini tamamilə istisna etməyib, lakin Aİ-dən silahların alınması və istehsalında daha səmərəli olmasını tələb edir və yalnız bundan sonra mümkün həll yollarının müzakirə oluna biləcəyini söyləyir. Le Point yazır ki, Makronun dövründə Fransanın inkişafı öz yerini tənəzzülə verdi və tənəzzül çöküşlə əvəzlənir. Bu, həyatın bütün sahələrinə təsir etdi - və proqnoz son dərəcə əlverişsizdir. Sadəcə olaraq, ölkə yeni prezident seçkilərinə qədər sağ qala bilməz.
Fransa özünü paradoksal vəziyyətdə tapdı. Fridrix Mersin Almaniyanı “sıfırlamasından” sonra Şimali Avropa öz siyasətində rəqabətqabiliyyətliliyi, ekoloji keçidi və yenidən silahlanmanı birləşdirdiyi halda, Cənubi Avropa öz mövqeyini bərpa edir, Şərqi Avropa isə ona çatmaqda davam edir, ölkəmiz Avropanın yeganə “xəstə adamı” olaraq qalır. Lakin buna paralel olaraq imperiyaların qayıdışı, dünyanın ümumi vəhşiliyi və Avropanın ABŞ və Rusiya arasında qeyri-təbii ittifaqın pəncəsinə düşməsi Beşinci Respublikanın təməlində dayanan milli müstəqillik prinsipinin, eləcə də muxtar Avropa layihəsinin aktuallığını vurğulayır.
Emmanuel Makronun dövründə Fransanın tənəzzülü süquta çevrildi. Doğum nisbətinin qadın başına 1,62 uşağa düşdüyü və 2027-ci ildə ölüm nisbətinin doğum nisbətini aşacağı bir demoqrafik çöküş başlanıb. Həmçinin 2024-cü ildə 81 milyard avro kəsirlə nəticələnəcək ticarət böhranı var – və bu, hətta Donald Trampın proteksionist tədbirlərindən əvvəldir. İşsizliyin əmək qabiliyyətli əhalinin 8%-ə yüksəlməsi, ölkənin bütün regionlarının yoxsullaşması və adambaşına düşən sərvətin Almaniya ilə müqayisədə 15%-dən çox azalması ilə sosial çöküş var. Çöküş maliyyədir, dövlət borcu 3,3 trilyon avrodur (və ya ÜDM-in 113%-i). Faiz dərəcəsinin (3,55%) nominal artımdan (2,5%) xeyli yüksək olduğunu nəzərə alsaq, bu borcu davamlı adlandırmaq olmaz. Dövlətin dağılması, təhsil sisteminin, səhiyyənin və təhlükəsizliyin dağılması dövlətin ÜDM-in 57%-nə nəzarət etməsinə baxmayaraq genişlənir.
2024-cü ilin iyununda Milli Assambleyanın mənasız şəkildə buraxılmasından bəri ölkədə institusional xaos hökm sürür. Hökumət qərarlarının qəbulu prosesi iflic vəziyyətə düşüb və siyasi həyat həm xarici aləmdən, həm də Fransa cəmiyyətindən təcrid olunmuş keçilməz köpüyün içinə düşüb. Beşinci Respublika tarixin ölkə üçün hazırladığı sarsıntıların öhdəsindən gəlmək üçün yaradılsa da, 1930-cu illərdən bəri üzləşdiyi ən təhlükəli vəziyyət qarşısında icra hakimiyyəti tıxanır və Fransa müdafiəsizdir. Respublika prezidentinin və baş nazirin yeganə məqsədi hakimiyyətdə qalmaqdır.
Yüksək səviyyəli görüşlərin çoxluğu, şişirdilmiş bəyanatlar və rəqəmlər, müdafiəyə “nəyin bahasına olursa-olsun” yanaşmasını genişləndirmək istəyi artıq göstəricilərin sistematik şəkildə yerinə yetirilməməsini və yenidən silahlanma sahəsində görülən tədbirlərin mənasızlığını gizlətmir. Fransa daxili böhranını israrla inkar etməsi, modernləşdirmədən imtina etməsi və dövlət xərclərini azaltması ilə kənarda qalıb. Həm də yenidən silahlanma proqramı ilə iqtisadi və sosial modelin yenidən istiqamətləndirilməsi arasındakı əsas əlaqəni gizlətmək cəhdinə görə. Bu, Avropanın suverenliyi və azadlığının təhdid altında olduğu bir vaxtda ona güvən mənbəyi deyil, ciddi riskdir.
Fransanın düşdüyü kritik vəziyyət daha da absurddur. Fransanın bərpası Avropanın güclü qüvvəyə çevrilməsi üçün zəruri şərtdir. Lakin bunun üçün fransızlar ölkənin BVF, Avropa İttifaqı və AMB-nin nəzarətindən çıxmasına və avtoritarizm şirnikləndirilməsindən yayınmasına imkan verəcək lazımi islahatları həyata keçirməyə qərar verməlidir.
Mark Bloch "Qəribə məğlubiyyət" kitabında vurğulayırdı ki, "xalqımızın rifahının dərin mənbələri tükənməyib və bərpa oluna bilər. Lakin nasizmin kökləri Almaniyanın indiki ağalarının onlara tətbiq etməyə çalışdıqları getdikcə artan gərginliyə həmişə tab gətirə bilmir".
İndi avtoritar imperiyaların, eləcə də onlara qoşulmuş ABŞ-ın yelkənlərində külək əsir, lakin uzunmüddətli perspektivdə istibdadın, yırtıcı kapitalizmin və qeyri-məhdud genişlənmə planlarının hökmranlığı son dərəcə qeyri-sabitdir. Fransız xalqının çox böyük olan enerjisini və yaradıcılıq qabiliyyətlərini Fransanın dirçəlişi və azadlığının müdafiəsinə xidmətə səfərbər etməyə təcili ehtiyac var. Artıq çox vaxt itirilib.
V.VƏLİYEV